HomeBlogDe 10 belangrijkste apps tussen 2010 en 2020

De 10 belangrijkste apps tussen 2010 en 2020

Tegenwoordig heeft bijna iedereen over de hele wereld een smartphone met toegang tot het internet. Zelfs in de armste landen is het best normaal om nu een mobiel in handen te hebben. Met al deze telefoons in de hand zie je dat ook de apps steeds populairder en belangrijker worden. Miljoenen ontelbare apps worden elk jaar gedownload, maar niet elke app op je telefoon is even goed en nodig. Wel maken ze veel dingen in ons leven net even iets makkelijker. De meeste apps zijn goed voor even, maar dan worden ze al snel vergeten. Daarom beschrijven we hieronder de tien belangrijkste apps tussen 2010 en 2019 voor zowel Nederland als andere landen.

Instagram: belangrijkste apps in het decennium

Hoewel de oorspronkelijke app volledig op iOS debuteerde in 2010 werd de app twee jaar later ook gemaakt voor de Android telefoons. Op dat moment werd het één van de belangrijkste apps voor het delen van foto’s en video’s. Instagram is op zich een relatief eenvoudige app, maar ondanks zijn eenvoud is het overal ter wereld erg populair. Tegen het begin van 2019 had het een miljard geregistreerde gebruikers die regelmatig gebruikmaken van het programma.

De app is een aandachtspunt geworden voor sociale media en brengt ook veel verslaving met zich mee. Dit komt voornamelijk doordat het altijd bijgehouden moet worden en dus ook veel tijd kost om het leven van iemand anders bij te houden of om je eigen pagina te onderhouden. Alle beroemdheden hebben een pagina om hun fans up to date te houden. De meeste Instragram pagina’s worden alleen niet door hunzelf bijgehouden, hier huren ze mensen voor in om het op de juiste manier te plaatsen om geen problemen te krijgen. Uiteraard is dit ook een grote inkomstenbron als je dit samenvoegt met veel volgers en promotiemateriaal.

Een middel om geld te verdienen

Tegelijkertijd is Instagram een uitstekende manier voor ‘sociale media-invloeden’ om de kost te verdienen. Door het delen van je leven en tegelijk producten te promoten kun je een flink bedrag verdienen. Ook kun je praten over problemen die jij belangrijk vind om zo een beweging in gang te zetten. Instagram is niet de enige app voor het delen van media op het internet, maar is op dit moment wel de belangrijkste die over de hele wereld wordt gebruikt.

Hoewel veel mensen dit niet weten is Instagram in 2012 door Facebook overgekocht. Dit voor een bedrag van maar liefst 1 miljard euro. Als je nu Instagram een waarde zou moeten geven kom je al snel bij de 100 miljard uit. Een mooie winst dus voor een toch al prijzige aankoop. Maar mocht je Facebook om privacy redenen hebben verlaten en een Instagram account hebben gemaakt? Dan is het goed om hier nog even over na te denken aangezien dit allemaal van hetzelfde bedrijf is.

Instagram

Vine

VineMensen willen graag filmpjes kijken maar voor lange tijd waren deze filmpjes ontzettend lang. Films duren vaak meer dan 90 minuten en tv-programma’s hebben ook al snel een speelduur van 40 minuten. De app Vine zorgde in 2013 voor een verandering. De app lanceerde de populariteit van extra korte video’s. Elke video duurde maar 6 seconden lang zodat de volle aandacht van de kijker ook getrokken werd. Als je dacht dat een video van 6 seconden niemand zou opvallen, heb je het mis. Op het hoogtepunt van de App genaamd Vine had het meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Dit is meer dan vele andere apps in de App Stores halen.

Vine is in 2017 met pensioen gegaan. De makers vonden het genoeg geweest en besloten om met de app te stoppen. Toch is de impact van deze app groter dan dat iedereen dacht. Dit kwam pas aan het licht toen de app werd vervangen door een Chinese app, genaamd Tik-Tok. Net als Vine gebruikt Tik-Tok korte video’s tussen 3 en 60 seconden. De app is net als zijn voorloper van start gegaan en heeft ongeveer vijfhonderd miljoen maandelijkse gebruikers over de hele wereld. Er zijn ontzettend veel mensen die hier elke dag gebruik van maken. Maar vooral bij jongere gebruikers tussen de 16 en 24, en dan met name vrouwen, is deze extra populair.

Tinder

Jaren geleden, tijdens de Donkere Eeuwen, toen men nog geloofde dat het internet er alleen was om gevaarlijke mensen te ontmoenten was online daten nog een taboe. In de jaren 90 vertelden mensen niet aan hun vrienden dat ze iemand online hadden ontmoet, maar vanaf 2010 werdt dit wat gebruikelijker en begonnen de datingsites ook te groeien. Dating apps waren er op dit moment ook al maar ze hadden allemaal niet zoveel impact als Tinder, die in 2012 zijn entree maakte. Sinds die tijd zijn er veel levens veranderd en hebben vooral jonge mensen hier profijt van gehad. Dit is ook de reden dat dit tot de belangrijkste apps behoort.

TinderTinder is over het algemeen vrij eenvoudig in zijn werking: maak een profiel en veeg naar links als je geen interesse hebt in iemand en naar rechts als dat wel het geval is. Hebben jullie beide interesse in elkaar? Dan kun je via de app contact met elkaar opnemen. Op deze manier hebben al veel mensen elkaar gevonden die elkaar anders nooit waren tegengekomen.

Hoewel dit allemaal heel mooi klinkt valt ook deze app niet bij iedereen goed in de smaak. Zo wordt vooral de manier van iemand beoordelen op alleen een foto bekritiseerd. Je kijkt dus echt naar een foto die meestal ook nog enorm bewerkt is en niet naar de eigenschappen en kwaliteiten van een persoon. Hoe dan ook heeft de Tinder app wel veel goede dingen geleverd en kunnen mensen altijd na de looks nog elkaar leren kennen. Maar of de looks belangrijker zijn dan de persoonlijkheid? Daar zijn de meeste mensen het nog niet over eens.

10 belangrijkste apps: Snapchat

SnapchatAl sinds september 2011 is Snapchat een hit in de app winkels. Het groeide in een hele korte tijd uit tot één van de belangrijkste apps voor het delen van afbeeldingen. In slechts een jaar tijd verwerkte de service maar liefst 25 foto’s per seconde. En sinds de service andere videocompatibiliteit heeft, heeft Snapchat een groei doorgemaakt met meer dan tienmiljard videoweergaven per dag . Daarnaast heeft de app meer dan 210 miljoen actieve gebruikers per dag.

Het succes van Snapchat met zijn ‘verhaal’-functie heeft de concurrentie ertoe aangezet om hetzelfde voor elkaar te krijgen. En ondanks dat het de flexibiliteit biedt om alle zichtbare inhoud, nadat het is bekeken, te verwijderen gebruiken steeds meer mensen het als basisplatform voor het delen van foto’s. Door de hoeveelheid tijd die een video of afbeelding op het platform blijft te beperken, slaagde Snapchat erin zijn omvangrijke gebruikersbestand nog steeds te laten groeien zonder dat het hun veel extra geld kostte in verband met opslag. Dit heeft het bedrijf geholpen sneller te groeien dan de meeste andere technologiebedrijven. Door de diversiteit en mogelijkheden is deze app net wat anders dan alle andere apps. En dat maakt dat het zelfs op dit moment nog steeds erg populair is onder de gebruikers.

Uber

Carpoolen en betalen voor een ritje was niets nieuws toen Uber de eerste plaats in de app winkels haalde in 2011, maar dat weerhield de app er niet van om een ​​geheel nieuwe handel te creëeren met de naam “Ridesharing”. Ridesharing-apps zoals Uber, Lyft, Wingz en Sidecar hebben de markt veroverd op een manier waar veel mensen van dromen. Weinig apps zouden het zo voor elkaar kunnen krijgen zoals deze bedrijven het hebben gedaan. Deze bedrijven bij elkaar hebben een krachtige impact gehad op de taxi industrie die nog steeds voor veel problemen zorgt. Hoewel Uber enige concurrentie heeft gekregen op de markt en niet meer de enige is die hier actief in is, blijft het de dominante app voor het delen van voertuigen. De app is wereldwijd op zo’n honderdtien miljoen telefoons van gebruikers geïnstalleerd.

In 2019 heeft Uber een dekking van maar liefst 785 stedelijke gebieden over de hele wereld, met daarnaast een dekking van 63 landen. Ondanks de groei en prijs op de markt, zijn Uber en verschillende apps voor het delen van voertuigen niet bij iedereen even populair. Uber is bekritiseerd omdat het zijn bestuurders onvoldoende hebben betaald voor het werk dat ze doen. Daarnaast zorgen ze voor veel problemen voor de taxi chauffeurs die hierdoor minder klanten binnenslepen.

Belangrijkste apps brengen nieuwe bewegingen

Of je nu van het bedrijf houdt of niet: ze hebben iets in beweging gezet wat de standaard van een taxi, trein of bus niet meer de standaard maakt. Ze hebben een alternatief gebouwd die voordeliger is en voor iedereen begaanbaar. Helaas is het wel in veel gebieden verboden of valt het onder strenge regels. In Nederland is het in bepaalde plaatsen wel toegestaan mits je de juiste papieren hebt. Zo kun je toch op een iets goedkopere manier naar een locatie worden gebracht zonder bus en trein.

De 10 belangrijkste apps tussen 2010 en 2019 Uber

FaceTime

Een andere technologie die binnen de twintigste eeuw gewild was, was de mogelijkheid tot videocommunicatie. In de loop der jaren biedde videochatten een verscheidenheid aan apparaten en laptoptoepassingen aan, maar het vereiste een extra push van Apple om uiteindelijk op een mobiel te belanden. Dit is de app genaamd FaceTime in het kort. De app werd in 2010 geïntroduceerd. Hoewel het niet de primaire app was om mensen overal ter wereld in videochats te koppelen werd het door deze app wel steeds meer geaccepteerd. Veel mensen gingen videochatten en de term facetiming werd een standaard woord. Ongeacht of ze nu de app wel of niet gebruikte.

Sinds de ontwikkeling van de app hebben verschillende bedrijven hun eigen videochat app opgezet. Maar terwijl deze apps groeien en zich ontwikkelen doet FaceTime dit ook. De app blijft daarom het meest populair en succesvol. Je kunt het in een breed scala inzetten. Zo wordt het voor videochat gebruikt maar ook voor video conferenties. Een mooie upgrade van het welbekende Skype die veel in beweging heeft gezet.

Face Time

Candy Crush

Pokemon Go hielp mensen van de bank te komen en de wereld in te gaan. Maar het avonturenverhaal van Candy Crush deed precies het tegenovergestelde. In termen van spelmechanismen had Candy Crush niet veel nieuws te bieden. Het leek namelijk veel op andere spellen en had ook het level systeem geïmplementeerd. Hierdoor is het dus extra bijzonder dat het wel een succes werd. Het spel debuteerde in 2012, en ondanks dat het gratis te spelen is, is het één van de meest winstgevende apps aller tijden. Dit komt voornamelijk doordat er advertenties worden weergegeven en er een mogelijkheid is om producten in de app te kopen.

Sinds Candy Crush werd uitgebracht is het meer dan 2,7 miljard keer gedownload. Gamers spendeerden een gemiddelde van $ 4,2 miljoen per dag uit aan het spel in 2018. In het begin van 2019 heeft het spel ongeveer 1,5 miljard dollar opgehaald. Het succes van de game bleef niet onopgemerkt. Blizzard begon interesse te krijgen en heeft uiteindelijk de ontwikkelaar King overgekocht voor 5,9 miljard dollar. Ondanks al deze inkomsten en verschuivingen heeft dit spel veel impact achtergelaten. En wordt het nog steeds gezien als één van de belangrijkste apps op het gebied van spelletjes.

Je hoeft maar de straat op te gaan en iemand te vragen of ze dit kennen en het antwoord is meestal ja. Veel andere games hebben dit als vergelijkingsmateriaal gebruikt waardoor de game industrie alleen maar is gaan groeien. Daarnaast zie je ook steeds meer op tv verschijnen dat op één of andere manier een vergelijking heeft met dit spel. Een mooie aanvulling dus in de 10 belangrijkste app tussen 2010 en 2019!

candycrush

Pokémon Go: belangrijkste apps spelletjes

Als je kijkt naar de apps die er bestaan zul je zien dat het grootste deel bestaat uit spelletjes. Dit maakt het dus voor de makers extra lastig om met een nieuw spel op te vallen. Maar voor het spel Pokémon Go was dit geen probleem. Het was niet gelijk een succes maar toen het eenmaal begon te lopen kwam het bijna elke dag wel in het nieuws: zowel positief als negatief. Het spel zorgde er niet alleen voor dat je op een scherm bleef kijken. Het gaf je juist de kans om naar buiten te gaan en hier kwam het echte spel pas tot leven.

Vanaf het moment dat het spel in 2016 online kwam is het meer dan een miljard keer gedownload. Het is volledig gratis, maar spelers moeten upgrades en hulpmiddelen kopen om te helpen bij hun zoektocht. Deze tocht helpt je om alle wezens te vangen die in het spel aanwezig zijn. Begin 2019 had de game meer dan $ 3 miljard opgebracht. Als je dit vergelijkt met andere spellen is dit ontzettend veel geld. De grootste impact van Pokémon Go is cultureel geweest, omdat het de kloof tussen casual gamers en de die hard gamers over de hele wereld heeft overbrugd. In maart 2019 hebben gebruikers over de hele wereld samen 23.000.000.000 kilometer gelopen, Ontzettend veel dus!

Apple Pay

Jaren geleden droomden we er al van om op een dag ons geld thuis te laten en via een vingerafdruk of ander middel gewoon onze kosten te betalen. Die dag werd een realiteit in 2014 met het verschijnen van Apple Pay. Technisch gezien zijn digitale portefeuilles voor een langere tijd in de één of andere soort. Maar Apple slaagde erin er eentje in de zak van bijna iedereen te plaatsen, en slechts een jaar later volgde ook Google dit voorbeeld.

Door de smartphone van een persoon te gebruiken, slaagde Apple erin om een betaling te voldoen. Dit wordt geaccepteerd door een wachtwoord in te vullen of een vingerafdruk/ gezichtsherkenning toe te passen. Hierdoor hoef je geen pinpas of creditcard meer mee te nemen en kun je gewoon altijd met je mobiel betalen. Niet alleen op de mobiel is dit realiteit geworden waardoor dit ook een goede toevoeging is aan de lijst met belangrijkste apps.

belangrijkste apps smartwatchOok de smartwatch wordt steeds populairder en heeft de mogelijkheid om op deze manier te betalen. De impact van Apple Pay, Google Pay en verschillende vergelijkbare apps is overal te gebruiken waar je ook met een creditcard kunt betalen. Dit betekent dus dat het een mooi vervangingsmiddel is die je goed kunt inzetten als je geen fan meer bent van al die pasjes. Zowel in het buitenland als in Nederland groeien de betaalmogelijkheden snel waardoor ook dit steeds meer mogelijk wordt. Een mooie oplossing dus voor de mensen die van nieuwe mogelijkheden houden.

Siri: belangrijkste apps tussen 2010 en 2020

Vroeger was het nodig om alles in je mobiel in te typen als je iets wou doen. Door te drukken en te typen kon je iets voor elkaar krijgen zoals bijvoorbeeld een appje sturen. Sinds de release van Siri zijn deze dagen voor een groot deel voorbij. In oktober 2011 kwam deze app op de markt. En veel Iphone gebruikers waren hier erg blij mee. Een vrouwelijke stem geeft je antwoorden en doet de opdrachten die jij het verteld. Zo kan het voor je typen, een website opzoeken en nog veel meer. Als je een bijeenkomst wilt plannen, eten wilt bestellen of uw voorraden wilt controleren, kunt je eenvoudig Siri hiervoor gebruiken.

Sinds Siri zich ontwikkelde tot grenzeloos populaire Apple-gebruikers, kwamen verschillende bedrijven in aanraking met de digitale assistenten. Google, Samsung en nog veel meer bedrijven hebben hun eigen digitale assistent gemaakt. Maar Siri kwam als eerste op de markt. Het deed één ding dat nog nooit eerder een app had gedaan. Het werd namelijk in 2017 in The Lego Batman film gebruikt om de rol van Puter te vertegenwoordigen.

Meest populair